Emerald Physics CS2 zvučnici

Emerald Physics CS2 crveniDobro došli u 21. stoljeće

Još davne 1978.godine Clayton Shaw, osnivač, vlasnik i konstruktor tvrtke Emerald Physics (www.emeraldphysics.com) počeo je istraživati konstrukcije zvučničkih kutija. Kako nije bio zadovoljan rezultatima, 1988. započeo je proučavati open-baffle tehnologiju, i nakon početnih rezultata zauvijek je napustio razmišljanja o kutijama kao dobrom rješenju. Nakon skoro 20 godina, kad su tehnološka dostignuća omogućila prihvatljivija rješenja i kad je DSP (digital signal processing – digitalna obrada signala) konačno mogao optimizirati potencijal open-baffle dizajna, prvi je projekt ugledao svjetlo dana. Rođen je prototip CS1, a godinu dana kasnije prvi tržišni proizvod - CS2, zvučnik s kontrolirano uniformnim širenjem zvuka. Mnoga su nova dostignuća ugrađena u konstrukciju originalne platforme i konačno je pred publikom kompletno rješenje zvučnika koji regenerira realističnu zvučnu sliku neovisno o sobnoj akustici. Višestruko patentirana tehnološka rješenja udružena su kako bi se izbjegle mane konvencionalnog dizajna zvučničkih kutija. Nekoliko elemenata čine ove zvučnike različitima od ostalih:

-     Dipolna open-baffle konstrukcija je puna izazova, ali niti jedan drugi način regeneriranja najnižih frekvencija ne može zvučati tako prirodno i smanjiti problem smještanja i pozicioniranja zvučnika u slušaonici.

-     Sistem valovoda (Waveguide System) osigurava vrlo preciznu kontrolu usmjerenja i usklađivanje akustičke impedance, što doprinosi izvrsnom ocrtavanju prostora i osigurava široki dinamički opseg. Prostorija prestaje biti presudan čimbenik za kakvoću reprodukcije.

-     DSP, koji je sastavni dio zvučničkog sustava, kontrolira amplitudni odziv, usklađuje vremensku fazu, nivelira osjetljivost pri različitim frekvencijama i služi kao aktivna skretnica.

-     Profesionalni komponente - profesionalne zvučničke jedinice male mase bez napora reproduciraju puni dinamički opseg glazbenih zapisa. Velika površina zračenja dvostrukih 380 mm srednjo/niskotonskih jedinica reproducira frekvencije ispod 1000 Hz i rekonstruira kompletno tijelo i autoritet glasova i velikih instrumenata.

bočnoKako DSP služi kao aktivna skretnica, signal iz predpojačala potrebno je dovesti do procesora gdje će se digitalizirati, procesor će razdvojiti frekvencije ispod i iznad 1000 Hz, i nakon DA pretvorbe signali odlaze u pojačala snage, a zatim do visokotonske, odnosno srednjo/niskotonske jedinice. DSP je proizvod cijenjene tvrtke Behringer, ali Clayton Shaw priprema vlastiti DSP koji će mogućnostima znatno nadmašiti sadašnji i omogućiti veću fleksibilnost podešavanja parametara CS2. Tako za pogon para zvučnika treba četiri kanala – za svaki po dva. Kako su zvučnici visokoosjetljivi, pogotovo u visokotonskom području, nije potrebna velika snaga, već se mogu koristiti single-ended triodna ili neka druga cijevna pojačala snage, ali za srednjo/niskotonsko područje preporuka su snažnija poluvodička pojačala. Zvučnici su izgledom neutralni, samo visokotonska jedinica s valovodom je otvorena pogledu, a ostale su skrivene akustički transparentnom tkaninom s prednje i stražnje strane. Tkanina može biti u različitim bojama pa se zvučnici skladno uklopaju u svaki ambijent. Pri dnu stražnje strane smješteni su kvalitetni terminali, a visokotonska jedinica može se povezati kabelima direktno na kabelske stopice izbjegavajući tvornički ugrađeno ožičenje. Postolja su teška i dobro učvršćena a moguće vibracije odvode se u podlogu kvalitetnim šiljcima.

Analognim čistuncima mogla bi zasmetati pretvorba analognog u digitalni oblik i na kraju obrnuto, ali ipak je najvažniji krajnji rezultat – kako zvučnici reproduciraju glazbene zapise. Danas su analogno-digitalni pretvarači vrlo kvalitetni, pogotovo profesionalni, i nije za vjerovati da bi proizvođači stavili na kušnju svoj ugled neprimjerenom primjenom uz upitne rezultate. Zvučnicima je potrebno dugo usviravanje, oprezno podešavanje parametara DSP-om (usviravanjem se kakvoća reprodukcije drastično mijenja) jer je teško, gotovo nemoguće odrediti koja je promjena uzrokovana usviravanjem, a koja korekcijama procesorom. Tek nakon usviravanja treba krenuti u minuciozna podešavanja DSP-om, jer će rezultat samo tada biti stalan i stabilan.

Prvo što osvaja je veliki dinamički raspon, nevjerojatna detaljnost koja nikada ne prelazi u zamorno obilje veće od realnosti. Posebice je razlučivost impresivna u niskim frekvencijama gdje se inače teško postiže i još teže kontrolira. Srednjetonsko područje izneseno je meko, tečno i vrlo muzikalno. Koherencija je zavidna i ne čuje se nikakav rez skretnice niti pad intenziteta oko rezne frekvencije, već je spoj gladak i nečujan. Pozornica je široka i duboka, ocrtavajući glazbenike i njihove instrumente bez napora. Razdvojeni su u prostoru, ali skladno spojeni u cjelinu s ispravnim rasporedom u sve tri dimenzije. Artikulacija je vrlo dobra, a reprodukcija srednjotonskog područja detaljna, nekolorirana i tečna. Način na koji zvučnici reproduciraju glazbu najbolje se očituje sa snimaka koncerata, gdje je nazočnost glazbenika opipljiva, timbar i tijelo instrumenata bez prigovora, a dinamički uzleti i padovi streloviti kroz cijeli frekventni opseg, bez nametljivosti i agresivnosti. S obzirom da se na kakvoću reprodukcije i odnos unutar frekventnog opsega može djelovati na način koji do pojave ovih zvučnika nije bio poznat (barem u kućnim audio sustavima), možemo ih nazvati revolucionarnim i krajnje univerzalnim proizvodom 21. stoljeća. Zbog tečaja američkog dolara koji je u porastu, cijena će vjerojatno narasti, ali to ne umanjuje preporuku koju ovi zvučnici zaslužuju.

Nenad Grakalić
Djelomice objavljeno u Vjesniku

plaviTehnički podaci:

Emerald Physics CS2 open-baffle zvučnici

Konstrukcija: dvostazni dinamički zvučnik, dipol do 1 kHz, kontrolirana disperzija, podešavanje DSP-om

Impedanca: min. 4, maks. 9 Ohma

Zvučničke jedinice:

niskotonske - 2 x 380 mm, papirna membrana

visokotonska – kompresijska jedinica s otvorom 25 mm, 300 mm valovod (wave guide)

Iskoristivost: 100 dB / 2,83 V / 1 m / 1 kHz

Skretnica: digitalna aktivna skretnica (24 bit / 96 kHz ADAC ili DAC), 48 dB / 1 kHz

Potrebna amplifikacija (nije uključena u cijenu): 4 kanala (2 + 2)

Procesiranje signala: tvornički predprogramirano 5 konfiguracija, mogućnost vlastitih prilagodbi. Analogni i digitalni stereo ulazi, analogni 2 + 2 stereo izlazi.

Frekvencijski raspon: 20 Hz – 20 kHz / -3 dB

Završna obrada: crna, plava, crvena ili krem tkanina, postolje u crnoj ili srebrnoj boji

Dimenzije: 126,5 x 47 x 6,5 +17 cm (VŠD)

Masa: 28 kg / kom.

 

Ustupio:
Ozone Audio,
Vladimira Bogovića 10,
47000 karlovac
Tel.: 047 600 888
info@ozoneaudio.net
www.ozoneaudio.net

Emerald-Physics-CS2 Emerald-Physics-CS2 krem