RingAudio Master Horn — Jazz

horn_zvucniciKomunikacija glasom karakteristika je mnogih živih bića od kojih ljudi, navodno, raspolažu inteligencijom koja omogućuje zvučno izražavanje najopsežnijeg raspona emocija i informacija u međusobnim odnosima. Kad se radi o komunikaciji s neposrednom okolinom, problema skoro da i nema (osim, naravno, osobnih). Kad je nešto trebalo dojaviti na veću udaljenost, pojavio se problem pojačavanja glasa, koji su naši preci rješavali formiranjem dlanova u trubu, a kasnije stavljanjem lijevaka od raznih materijala ispred usta. Tako se glas prostirao sve dalje a komunikacija je olakšana čak i s udaljenijim pripadnicima zajednice.
Kako se i zašto kroz "trubu" glas pojačava objašnjeno je fizikalnim i matematičkim modelima još prije Drugog svjetskog rata.
Najraniji zvučnici s rogom bili su oni na mehaničkim fonografima, preteči gramofona, gdje je pomicanje teške i krute igle kroz brazde ploče uzrokovalo titranje membrane maloga promjera, koja je pomicala zrak kroz rog. Tako se poboljšavao prijenos energije s membrane na zrak u rogu, a promjene pritiska zraka smanjivale su se kako je rastao promjer roga, odnosno kako je rastao volumen pokrenutog zraka. Takvo mehaničko pojačavanje bilo je neophodno kako bi se postigla zadovoljavajuća čujnost reprodukcije snimljenog materijala.
POT_7415Najstariji oblik roga, konus (stožac), još se uvijek koristi kao pasivno pojačalo zvuka. Kako je presjek stošca pravilni krug, konusi nemaju fazna ili amplitudna izobličenja valne fronte. Za razliku od najjednostavnijeg, konusnog roga, onaj koji se širi eksponencijalno omogućuje istitranom zvuku ravnomjernu glasnoću preko cijelog čujnog frekventnog opsega. Prvi je znanstveno/stručni rad koji ukazuje na pozitivne učinke eksponencijalnog roga objavljen davne 1924. godine. Eksponencijalni rog ima, uz ostala, i svojstvo sužavanja strukture istitranog zvuka suskladno porastu frekvencije, pa su u osi visoki tonovi usmjereni, precizni i jasni a izvan osi se rasipaju i zvuče mutno.
Usprkos svim manama, horne se konstruiraju i proizvode od samih početaka audio ere, a zvučničke su kutije maštovite i razigrane, izrađene od najrazličitijih materijala - punog drva, laminiranih ploča ili kompozitnih materijala. Zbog reprodukcije najnižih oktava, s kojima takve konstrukcije imaju poteškoća, u nekim slučajevima se pridružuju i subwooferi koji, najčešće, pokrivaju samo područja vrlo nskih frekvencija - ispod 100 Hz (ili još niže).
POT_6707Zahvaljujući napretku tehnologije, membrane novih širokopojasnih zvučničkih jedinica su sve lakše, time i pokretljivije, ovjesi su elastičniji, lakši i trajniji a legure za izradu magneta su boljih svojstava.
Pri konstrukciji horni često je potrebno činiti kompromise koji će rezultate udaljiti od idealnih mogućnosti. Svaka zvučnička jedinica, posebice širokopojasna, nije u stanju titrati preko cijelog čujnog frekventnog opsega jednakim intenzitetom i stoga se takvi dijelovi spektra trebaju kompenzirati odstupanjem od jednadžbe za proračun horne i to u segmentima koji odgovaraju frekvencijama na kojima se odstupanja pojavljuju. Naravno, to nisu ni lagani, ni jednostavni proračuni a rezultati mogu biti upitni. Kad se ipak, zahvaljujući računalnim simulacijama i konstrukcijom i izradom prototipa, uspije doći do proizvoda kojem je većina mana otklonjena, reprodukcija snimljenih materijala može biti dinamički spektakularna i vrlo prirodna.
Uskrsnuće horni povezano je s ponovnim zanimanjem za triodnim single-ended pojačalima, koja zahtijevaju učinkovite zvučnike kako bi se mogla reproducirati čarobna tonska paleta, brzina, tranzijentnost i mikro dinamika i to glasnije no što bi to bilo moguće konvencionalno dizajniranim kutijastim zvučnicima s više jedinica.
Za postizanje određenog zvučnog pritiska (sound pressure level, SPL) horne zahtijevaju manji promjer membrane, a kako je izobličenje (između ostalog) proporcionalno promjeru membrane, zvučnici velikog promjera trebaju znatno više gibanja za postizanje istog zvučnog pritiska. Što je ekskurzija membrane veća, veće je i izobličenje i stoga će rog konstrukcija generirati manja izobličenja uz jednak  zvučni pritisak.
POT_6708Kako je membrana manja i lakša, brže ubrzava i usporava hod što rezultira eksplozivnim, brzim tranzijentima. Mali promjer zavojnice ima pozitivan učinak na magnetska svojstva "motora" zvučnika što povećava učinkovitost zvučničke jedinice i olakšava rad pojačalu kojemu ostaje velika rezerva snage.
Širokopojasni usmjereni zvučni val, fazno koherentan, proizvodi čvrstu, opipljivu zvučnu sliku snažne dinamike, ispravnog timbra i velike pozornice. Horne ne zamućuju detalje i reproducirana glazba nikad ne zvuči komprimirano.
Horne Master Horn Jazz, domaće tvrtke RingAudio, konstruirane su na tragu svim dobro poznatim saznanjima prošlih vremena i dostignućima najnovijih tehnologija. Sve zasade klasičnog dizajna poštovane su, a suvremenim metodama, od računalne korekcije jednadžbe proračuna širenja roga na kritičnim mjestima, do odabira materijala koji će svojim svojstvima unaprijediti ionako sjajne karakteristike, izbjegnute su mane i nedostaci koji se povezuju s takvim konstrukcijama. Otvor se nalazi s prednje strane, osigurava faznu korektnost i olakšava smještanje u prostoru, naročito u odnosu na udaljenost od stražnjeg zida.
Kutije, ili bolje reći "kutije", izrađene su laminiranjem 2 x 10 drvenih ploča debljine 19 mm i sušenjem pod 50 tonskom prešom. Zatim se od tako dogotovljenih blokova debljine 190 mm, CNC glodalom izrađuju lijeva i desna polovica roga (duljina roga je oko 2 metra). Ne treba ni spominjati da ovaj postupak, koji traje oko 100 sati, ima za rezultat savršeno obrađene površine. Nakon umetanja posebno pletenog ožičenja i spajanja, fine završne obrade i višeslojnog lakiranja najkvalitetnim prozirnim lakom, završeni komadi izgledaju odlično i sjajno se uklapaju u svaki prostor. Zvučnički terminali su WBT ili Furutech, a mogu se ugraditi i konektori drugih proizvođača, po želji kupca.
Zvučnička jedinica smještena je u crnu kuglu koja je pričvršćena na ulazni dio roga. Širokopojasni zvučnik Fostex FE108E Sigma dodatno je oplemenjen lakiranjem membrane promjera 100 mm prirodnim lakovima. Kugla u koju je ugrađen ima 10 mm debelu stijenku, čiji su vanjski i unutarnji sloj (debljine 1 mm) izrađeni od kompozita, a ispuna je smjesa najfinijeg dravskog pijeska i epoksidnih punila. Tako izrađena šuplja lopta izuzetne je čvrstoće, a rezonanca je daleko ispod čujnog područja (ispod 15 Hz). Naravno, kod kugle je krivulja difrakcije (ogiba) zvuka blaga, pa membranom potisnuti zrak lakše odlazi direktno u prostor, odnosno kroz otvor u rog.
POT_7423Za reprodukciju najnižih oktava zadužen je aktivni subwoofer smješten u konusnu rog konstrukciju. Ugrađeno pojačalo s digitalnom skretnicom, Hypex DS2.0, pogoni zvučničku jedinicu Visaton W250S a super niskotonska kombinacija je sposobna reproducirati frekvencije od 19 - 120 Hz.
Ljepše polovice mogle bi prigovoriti da na zvučnicima ne mogu držati posude s cvijećem, ali će njihova pojavnost, nalik organskim humanoidnim skulpturama, ukrasiti svaki prostor ljubiteljima životnih radosti. Smještanje u slušaonicu nije kritično kao kod horni sa stražnjim otvorom, a idealno područje za slušanje (tzv. "sweet spot") nije usko i strogo ograničeno.
Najočitija karakteristika reprodukcije glazbenih zapisa je nestajanje zvučnika u prostoru. Jednostavno, postaju nevidljivi u potpunoj rekreaciji trodimenzionalnosti što se može zahvaliti principu točkastog izvora zvuka, nedostatku skretnice i sjajnoj koherenciji kroz cijeli frekventni opseg. Prostor u kojem je snimka nastala (ako je snimano u živo na koncertu ili u studiju, a ne programirano u računalu) rekonstruiran je do najsitnijih detalja, uz opipljiv raspored glazbenika po širini, dubini i visini. Niti jedna odrednica trodimenzionalnosti nije nakaradna ili pogrešno interpretirana, već se svod katedrale jasno ocrtava na pravoj visini, pozornica, glazbenici na njoj i publika u dvorani u posebnom su međuodnosu koji autoritetom, tonskom raskoši i uvjerljivošću transponira slušatelja na lice mjesta. Ako je teleportacija već izmišljena, ovi zvučnici su na prvoj crti bojišnice. Nije lako slušati snimke koje nisu napravljene kako treba, jer se teško usredotočiti na glazbu koju nije moguće prenijeti u tonskoj i dinamičkoj prirodnosti - ali to je cijena koju treba platiti. Takvo okrutno svojstvo začin je životu glazboljubaca, a prokletstvo audiofilskih puritanaca čiji je jedini cilj imati reprodukciju veću od života, dublje od najdubljeg i više od najvišeg. Kod reprodukcije glazbe ovim zvučnicima konačno postaje jasno da jedini čimbenik ograničenja postaju i ostaju ljudi, koji su za druge ljude izvodili i snimali glazbena događanja.
U finom tkanju glazbene tapiserije vidljivi su, često skriveni mikrodinamički odnosi koji dovode reprodukciju tihih pasaža na posebnu, gotovo metafizičku razinu. Uzlet i smirivanje dinamičkih ekstrema živo je, vibrantno i eksplozivno bez težnje da postane neprirodno (ako to pri snimanju nije bio cilj). Glazbenici su na točno određenim pozicijama i skladno surađuju unutar orkestra precizno ocrtavajući međusobnu i udaljenost od mikrofona. Zahvaljujući dobicima niske koloracije, visoke učinkovitosti, širokog dinamičkog raspona i brzih i preciznih tranzijenata, ove horne čine prezentaciju glazbe organskom i prirodnom rekonstrukcijom najvećeg dijela snimljenog materijala. Svaki je instrument i glazbenik portretiran u svoj svojoj prirodnosti i prostoru koji okupira, tonskom i dinamičkom karakteru.
Iskreno i životno.
Na žalost, RingAudio zvučnike smo slušali samo s digitalnim nosačima zvuka, koji su, kod pravilne AD konverzije, imali uvjerljivost i prirodnost. Ipak, nakon ovakvog iskustva slušatelj se mora zapitati gdje je cijeloj priči kraj i kako bi zvučala reprodukcija analognih nosača zvuka kao izvora (dobri, stari vinili) i različitih SE ili PP cijevnih pojačala. To ćemo, nadamo se, obaviti u najskorije vrijeme i tom se iskustvu unaprijed veselim. RingAudio Master  Horn Jazz zadržali su sve prednosti horn dizajna a mane su smanjene na više nego podnošljivu razinu.
Ovi zvučnici nisu namijenjeni samo ljubiteljima horni koji znaju što od takve konstrukcije očekivati, već posebice zadrtim protivnicima koji bi lako mogli promijeniti mišljenje.

Nenad Grakalić


Tehničke karakteristike:

Horn zvučnici Ring Audio Master Horn model Jazz:
Osjetljivost: 92dB 1W/1m
Impedanca: 8 ohms
Preporučena snaga pojačala: od 10 W
Frekventni odziv: 35 Hz — 20 KHz
Dimenzije: 107 x 55 x 34 cm (VDŠ)
Masa: oko 25 kg svaki

Završna obrada:
drvo: trešnja, bukva, hrast
kompozitni materijal: visokosjajni ili mat lak u boji po želji

Aktivni horn subwoofer:
Zvučnička jedinica: Visaton W250S
Ugrađeno pojačalo s digitalnom skretnicom Hypex DS2.0
Osjetljivost: 91 dB 1W/1m
Frekventni odziv: 19 Hz — 120 Hz
Unutarnje ožičenje: RingAudio

ring.audio@gmail.com