Gradient Helsinki 1.5 zvučnici

Gradient Helsinki_detalj_2Ah, taj finski dizajn!

Osnivač i dizajner tvrtke Gradient (www.gradient.fi) Jorma Salmi uporno je negirao činjenicu da prostorija drastično utječe na reprodukciju glazbe, čak i kod najskupljih zvučnika. Ta tvrdoglavost rezultirala je radikalnim pomakom u konstrukciji i dizajnu zvučničkih kutija koji je do danas duša Gradient proizvoda. Inovativnost čini njihove zvučnike osobitim i jedinstvenim proizvodima čiji su glazbeni dometi priznati i poznati širom svijeta. U prilog tomu govori i činjanica da je Peter Walker iz tvrtke Quad preporučio Gradient subwoofer za korištenje uz svoje elektrostatske zvučnike.

GradientHelsinki bambo1 Gradient Helsinki_u_sumi


Kako bi inovacije i nove ideje razvijao, oplemenjivao i komercijalizirao, Jorma je napustio posao u ozbiljnoj telekomunikacijskoj tvrtki i s dvojicom prijatelja, audio entuzijasta, osnovao Gradient 1984. godine. Potražnja za čudno izgledajućim prototipom bila je brza i žestoka. Proizvodnja i isporuka premašila je najsmjelija očekivanja prije nego što je, početkom 1985., predstavljen prvi komercijalni proizvod, danas legendarni model Gradient 1.0 napravljen uz pomoć prijatelja, dizajnera Jukke Vaajakallioa. Finska Sibelius Akademija naručila je dovoljno zvučnika da zaposli novu tvrtku sve do kraja 1985. godine.
Tehnički izraz za jedinstveni način usmjeravanja u tom modelu je ”first order bi-directional gradient radiator” (u slobodnom prijevodu - dvosmjerni stupnjeviti radijator prvoga reda) pa je ime tvrtke odabrano s lakoćom.

GradientHelsinki bambo2 GradientHelsinki bambo3


Ubrzo su ti zvučnici postali simbol kulture i blagostanja finskih obitelji srednje klase, slično Aalto i Tapiovaara namještaju šezdesetih i sedamdesetih godina. Većina zvučnika još je u uporabi a tvrtka obnavlja stare modele serije 1 novim elementima, provjerava i popravlja skretnice za buduće godine sretnog uživanja u glazbi. Ponosni vlasnici ih ne žele mijenjati, a mladi zaljubljenici u glazbu i dobar zvuk nasljeđuju zvučnike od roditelja i oko njih formiraju sustave za reprodukciju glazbe s povratničkih vinilnih ploča.
Osnovna karakteristika Gradient zvučnika je da minimalna količina prvih refleksija dolazi do slušatelja koji čuje najtočniji mogući frekventni odziv. Kontrola usmjeravanja podrazumijeva da će frekventna krivulja biti jednaka u visini ušiju slušatelja i u znatno širem području horizontalne ravnine. Krivulja frekventnog odziva mjerena na 45 stupnjeva od osi skoro je identična onoj u osi. Zbog toga smještanje u sobi nije kritično a prostorne dimenzije čistog i prozračnog zvuka su vjerno reproducirane.
Nema ničeg ljepšeg i univerzalnijeg od glazbe, pa ako možemo pomoći ljudima u dubljem i emocionalnijem doživljavanju, to ćemo i napraviti – glavni je moto Jorme Saimija. U zadnje vrijeme pojačao je suradnju s mladim i talentiranim dizajnerima kao što su Antero Kivikoski i Joonas Luotonen kako bi proizvodi i dalje bili različitog i jedinstvenog izgleda.
Ponosni vlasnici Gradient zvučnika su ljudi izrazite osobnosti i profinjena smisla za estetiku, uz visoke kriterije uporabne vrijednosti.

Gradient Helsinki Gradient Helsinki_detalj_3


Zvučnici Helsinki 1.5, novi uradak tvrtke, ne odstupaju ni po čemu od filozofije Gradienta. Osebujna su dizajna, uklapaju se u svaki prostor a iluziju glazbene pozornice čarobno prenose slušateljima.
Konstrukcija je tzv “open baffle”, niskotonski zvučnici nemaju kutiju i slobodno zrače u prostor okomito na zračenje srednjotonske i visokotonske jedinice. U manjim prostorijama niskotonci trebaju “gledati” jedan prema drugome, a u većima ih treba okrenuti magnetima jedan prema drugome. Najniži dijelove frekventnog opsega mogu se dozirati pažljivim razmještanjem i zakretanjem zvučnika prema unutra. Zbunjuje i uporaba Speakon SPX konektora zbog kojih se mnogi kabeli neće moći koristiti. Očito, konstruktor to ne smatra presudnim čimbenikom. Srednjotonska i visokotonska jedinica zakošene su u odnosu na horizontalnu ravninu, a kako zrače pod širokim kutom, zvučnike nije potrebno (a niti moguće) naginjati.
Podloga sa tri silikonske nožice je staklena, kao i stražnji dio učvršćen u nosač izrađen od višeslojne, debele šper-ploče. Svi korišteni materijali su ekološki prihvatljivi i najviše kakvoće. Rabe se dipolni bas, kardioidni srednjotonac i visokotonska jedinica s valovodom. Kardioidni oblik isijavanja srednjotonskog zvučnika sličan je mikrofonskom primanju zvučnih valova. Tako srednjotonac zrači većinom prema naprijed, nikako prema nazad i vrlo malo postrance, pa nema problema s povratom zvuka (acoustic feedback) a prve refleksije su drastično smanjene.

Gradient Helsinki_vani


Najjednostavniji opis reprodukcije mogao bi biti lakoća, detaljnost, dinamičnost i krajnja razumljivost svakog pjevanog ili sviranog tona bez ikakve naznake tvrdoće, agresivnosti ili naprezanja. Pozornica je dovoljno velika i izrazito duboka, pojedini glazbenici jasno se razaznaju unutar orkestra a vodeći instrumenti ili pjevači dovoljno su odvojeni od pratnje. Timbar je točan i veličine instrumenata lako se određuju. U svakom slučaju vrlo zanimljiv zvučnik kojem bi se valjalo temeljitije posvetiti.
Završna obrada ovih rukom rađenih ljepotana može biti breza, orah, hrast, bijeli ili crni lak.

Piše: Nenad Grakalić

Karakteristike:
Konstrukcija:
dipolni bas zvučnik, kardioidni srednjotonac i visokotonac s valovodom
Osjetljivost: 85 dB
Impedanca: nominalno 6 minimalno 4 ohma
Frekventni opseg: na otvorenom 60 Hz – 20 kHz +/- 1 dB, na 35 Hz rez -6 dB
Rezne frekvencije: 200-300 i 2200 Hz
Spajanje: Speakon SPX priključak za biwire ili biamp povezivanje
Preporučena snaga pojačala: 25 – 250 W
Visina: 920 mm
Masa: 23 kg


Ustupio:
Sigma Audio Koncept,
tel.: 01 383 2814, GSM: 091 588 9238;
www.sigma-audiokoncept.hr